Ezer baino lehen, zure
parte-hartzea eskertu gura genuke hezkuntza eta hazierari buruzko gune
honetan. Gure helburua hausnarketan laguntzea da, zuk konponbideak
topatzeko eta sortzen zaizkizun zalantzak argitzeko batzuetan oso gaitza den
hazteko eta hezteko zeregin honetan.
Oldarkortasuna defentsa-mekanismo bat da, bizirik irauteko mehatxu edo erronkei aurre egiteko giza espezieak daukan mekanismoa. Nerabezaroan neska-mutilek erronka garrantzitsu bat bizi dute: haurren bizitzatik helduen bizitzara igarotzea. Honek nolabaiteko estresa suposatzen du, bete-betean heltzen ari den sistema emozional eta arrazional batekin bizi behar baitu, eta “defentsa gisa” erreakzio oldarkor batzuk ager daitezke, baldintzatzaile batzuekin elkartzen badira are deigarriagoak izan daitezkeenak .
Emozioak autorregulatzeko gaitasun handirik ez badago,
eta bai estres-bizipen handia, autoestimu txikia, frustrazioarekiko tolerantzia
txikia edo/eta funtzionamendu-eredu oldarkorra berdinkideen taldean edo
familian, orduan gertagarriagoa da portaera oldarkor errepikatuak sarriago
agertzea.
Aita-amak izaten dira nerabeek “aurrean dituzten” figurak
autoafirmatzeko, barrua lasaitu edo asaskatu ere gehienbat horiekin egiten dute,
eta seme-alaben oldarkortasunaren kontrol egokirik ez badago, horren hartzaile
nagusi bihurtzen dira.
Horregatik, jada haurtzarorik, emozioen kudeaketa egokirako zenbait babes-faktore azpimarratu beharra dago, nerabezaroko etapan ere indartu beharko direnak. Portaera oldarkor edo bortizkeria ez da harreman-aukera ona; beraz, prebenitu egin behar da eta jardun beraren aurrean.
BABES-FAKTOREAK
Babes-faktoreak emozioen
kanalizazio egokia sustatzera eta autoirudi
positiboa erraztera bideraturik daude.
GURASOEN PRESENTZIA
Batzuetan, neska-mutiko eta nerabeen portaera jakin
batzuen aurrean gaitza da baldintza bako onarpena erakustea eta figura erreferente irmo gisa irautea. Hala ere, beraiek iraunkortasun
hori sentitu behar dute eta gu ez garela haiengandik urruntzen beraiek gu
zalantzan jarri arren. Dena den, ikusi egin beharko da zelan jarri
muga osasungarri batzuk.
BERBAK IPINI BERAIEN BIZIPENEI
Irekita egon behar dugu beraien bizipenak, kezkak,
“gauzak” … entzuteko. Alabak berba egin dezala bere buruaz eta
berak ezin badu, guk jarri behar ditugu berbak. “Horrek sufriarazi
egiten dizu”, “Hori gustatu egiten zaizu eta egiteko gai sentitzen zara”, … Azken batean, entzute
aktiboa egikaritu. Horretarako:
- Neskari entzuten
bakarrik jarri arreta. Distrakzio
barik.
Jakina, ezin da benetan entzun aldi berean beste zeregin
batzuk egiten badira…
- Begizko harreman edo
kontaktu bisuala izan, entzun bitartean irribarre arin bat egin
- Entzun eten barik…
- Parafraseatu, emozioa
gehituz.
Tarteka neskari erakutsi behar diogu entzun diogula,
ohartzen garela kontatuaren zailtasunaz edo berak sentitzen dituen emozioez. “Eta orduan, esaten duzu ez dakizula zelan egin? Urduri jartzen zaitu horrek?”
- Neskaren adinera egokitutako hizkuntza erabili, baina
“lagunkoikerietan” hasi barik.
SAMURTASUNA
Adierazpen txeratsuak egunero eman eta jaso behar dira: musuak, besarkadak, mezu maitekorrak, entzutea, denbora partekatzea, … Ez erabili xantaia emozionalik, emaitzengatiko larregizko presiorik, portaera jakin batzuengatik pertsona epaitzerik, … Guk
uste izan arren nerabeei “ez zaiela horrelakorik
axola” eta errefusatu ere egiten dituztela, sentitu egin gura dute eta entzun… harkorren dauden
mementoak baliatu behar dira eta egokituz joan.
Ez etiketatu eta ez jo “erasokortzat”,
“problematikotzat”… termino hauek beraren pertsona ezaugarri horiekin
identifikatzera eraman dezakete-eta, zail edo gaitza bilakatzen da orduan
aldaketa. “Oldarkorra” baldin banaiz, jarraitu egin beharko dut
izaten norbait izateko. Arazoa baldin badut neure oldarkortasuna
gobernatzeko, zerbait egin ahal izango dut arazo horren gainean aldatzeko,
gutxitzeko edo desagerrarazteko.
BEGIRADA POSITIBOA BIZITZARI ETA NORBERARI
Kontua da alaitasunean
eta baikortasun errealistan heztea eta gauzen alde positiboa ikustea. Honela, barrea,
alaitasuna eta abar partekatzea, horrelako mementoak berreskuratzea oso
lagungarria izan daiteke, batzuetan nerabeak haserrean, tristuran…
babesten dira eta.
Pepa Hornok hausnarketarik badu alaitasunean heztearen garrantziaz bere Educando la Alegría liburuan (Desclee de Brouwer argitaletxea,
Bilbo 2017).
ARAUA
Arauek segurtasuna ematen dute eta beharrezkoak dira
nerabeentzat. Helduaren aurrean autoafirmatzeko daukan desirak
estutasunean jar ditzake gure arauak. Beharrezkoa da guk agintaritza dugun
pertsona gisa irmo irautea, eta horrela beraien lorpenak indartu ditzakegu eta
agian gonbidatu horietakoren batzuen zehaztapenean parte hartzera.
Diziplina positiboaren ezaugarria da arau-esparru bat
sortzea, segurtasuna emateko “gidalerro” legez ulertuta:
- Indargarri positiboak erabiliz, eta ez zigorrak
- Arauen formulazio positiboarekin
- Mugen zehaztapenarekin
- Zurruntasun barik eta neskatoari arau batzuk eta hauen ondorioak zehazten parte hartzeko aukera emanez, adinaren arabera.
- Afektibitatea eta irmotasuna bateragarri eginez.
- Neska-mutikoen jokabideen
azpian dauden emozioak eta desirak aintzat hartuz, baita arau-haustura
inplikatzen dutenak ere.
NORK BERE ERRONKAK ETA AUTONOMIA BILATZEA
Beren eta familiako proiektuen ardura eta erantzukizuna
eman behar zaie, bakardadean laga barik. Egin ditzatela harro sentiaraziko dituzten gauzak, eta beraien ahaleginak indartu bere
horretan lorpen bezala, ez hainbeste emaitzak. Kirol- eta aisialdi-jarduerak, hobby edo
zaletasunak… lagungarri gerta dakizkieke horiek aurkitzeko.
LAGUNTZA AUTORREGULAZIOAN
Oro har, aurreko jarraibide guztiek autokontrolari
lagunduko diote. Zenbait teknika erakustea ere badaukagu, kontrola galtzera eta portaera oldarkorrera
eraman dezaketen pentsamenduak eta gorputz-sentsazioak identifikatzen lagun
diezaieten. Gidaliburu hau Inma Arayo Lopezek egina da, Alboradako
Adin Txikikoaren Eguneko Zentrokoa da, eta bertan interes handiko jarraibide
batzuk agertzen dira familian gaiari heltzeko. https://psicopedia.org/wp-content/uploads/2013/07/Manual-de-Autocontrol-Adolescentes.pdf
Arnasketa Sakonaren teknikak, Bolumen Finkoaren teknika, Denbora
Kanpora, Joan edo Alde egitea, Autoberbalizazioak, Pentsamendu Positiboa, … Eta beste batzuk,
adibidez: musika lasaigarria – paseoak – kirola – zaletasun
lasaigarri bat: margotzea, igeri egitea, abestea, puzzlea, musika-tresnaren
bat jotzea, … – pertsona pentsakor batekin hitz egitea – irakurtzea
– idaztea – eskulanen bat egitea …
FAMILIAREN AUTOZAINKETA
Beti da beharrezkoa gurasoek norbere burua zaintzeko
guneak izatea: lagunekin elkartzeko, kirola egiteko, erlaxazioak egiteko,
… Etxean nerabe bat daukagunean, presioa handiagoa izan
daiteke eta ezinbestekoa da une horiek aurkitzea etxean ager daitekeen
nahaspila edo anabasaren aurrean egoki erreakzionatu ahal izateko. Kontrola galduko dugula
uste badugu, hobe da alde egitea, lasaitzeko dela esan eta gero itzultzea.
NOIZ KEZKATU
Oro har, esan dezakegu nerabeak joera handiagoa izan
dezakeela portaera oldarkorren bat izateko faktore pertsonal, familiar eta
sozial batzuk batera gertatzen direnean. Hala ere, indarkeria ez da onargarria,
eta aurreko babes-faktore guztiak landu
behar dira familiatik, eta gurasoenganako edo beste batzuenganako agerpen oldarkorrak baldin badaude,
errepikatzen badira edo/eta frustrazioaren aurrean harreman-era nagusi bihurtzen badira, orduan laguntza profesionala
eskatu behar da.
Euskarri-Gurasoen aurkako Indarkerian Esku-hartzeko Zentroak zenbait itaun
edo galdera egiten dizkie seme-alabek gurasoenganako duten oldarkortasunaz
kezkaturiko familiei. Galdera hauen
erantzunak baiezkoak baldin badira, laguntza profesionala eskatu behar da. Familiaren ingurunean
ez, baizik eta beste ingurune batzuetan gertatzen badira, eskatu behar den
bezalaxe.
- Beldur zara ez ote duzun seme-alaba gogaituko eta hori saihesten duzu?
- Arreta handiz ibiltzen zara beraien desirak edo/eta beharrizanak igartzeko?
- Bultza egiten dizu, kolpeak eman, ukabilkadak jo, gauzak apurtu, zure edo beste senitarteko batzuen gauzei kalte egiten die?
- Zuri edo bere buruari kalte egiteko mehatxua egiten du bere eskaerak asebetetzen ez dituzunean?
- Barregarri edo makurrarazita lagatzen zaitu senitarteko edo lagunen aurrean?
- Eten barik kritikatu eta isilarazi egiten zaitu?
- Berak gura duena egiten ez baduzu, etxetik alde egiteko mehatxua egiten dizu?
Familiako Osasun Zerbitzu edo Udal Gizarte Ongizatearen bidez egin daiteke hau, gero arreta psikologiko edo/eta gizarte- eta hezkuntza-arretako baliabideren batera deribatzeko, edo Nerabeen Arretan espezializaturiko Arreta Psikologikoko Zentro pribatu batera, edo Euskarri bezalako elkarte edo zentroren batera.
- Zein dira zure alabaren ezaugarri positiboak?
- Zer esperientzia bizi
izan duzu aurrez, non
alaba beste era batera portatu baitzen, frustrazio baten aurrean oldarkor jarri
barik?
- Noiz izan zen, zelan izan zen, zer jazo zen?
- Zer jarri zenuen zeure
aldetik horrela izan zedin?
- Zure ezaugarrietako
zeinek lagundu zizun berari laguntzen?
- Zer egingo duzu egun hauetan alabarekin harremanak izan eta beste
era bateko erreakzioa, ez oldarkorra, izaten laguntzeko?
Zure
ideia-bilaketan hausnarketa hauekin lagunduko genizula espero dugu. Adio, eta mila esker berriro.
LABURPENA
BAI:
- Emozioetan
hezteko giroa lantzeari
- Zelan
autorregulatu irakasteari
- Laguntza
espezializatuaren beharra adieraz dezaketen seinaleei arreta jartzeari
EZ:
- Etsipenari
- Arazoa ezkutatzeari edo minimizatzeari
KONTUZ:
- Etsenplu txarra ematearekin portaera erasokorren bidez
ZUK ZEURE ERANTZUNAK TOPATU
Gai honi
buruzko galderei zeure erantzunak topatzera gonbidatzen zaitugu. Proposatzen
ditugun orientabideak orokorrak dira eta gehiago edo gutxiago lagun dezakete,
neska-mutil eta familia bakoitzaren errealitatearen arabera. Itaun hauei erantzunez, motibazio emozionala gehitu ahal izango duzu, eta
hurbileko testuinguru erreala ere bai egin ahal izateko.
- Zelakoa da zure alaba? Zer egitea gustatzen zaio?
- Zein dira zure alabaren ezaugarri positiboak?
- Zer esperientzia bizi
izan duzu aurrez, non
alaba beste era batera portatu baitzen, frustrazio baten aurrean oldarkor jarri
barik?
- Noiz izan zen, zelan izan zen, zer jazo zen?
- Zer jarri zenuen zeure
aldetik horrela izan zedin?
- Zure ezaugarrietako
zeinek lagundu zizun berari laguntzen?
- Zer egingo duzu egun hauetan alabarekin harremanak izan eta beste
era bateko erreakzioa, ez oldarkorra, izaten laguntzeko?
Zure
ideia-bilaketan hausnarketa hauekin lagunduko genizula espero dugu. Adio, eta mila esker berriro.